BESIX trekt naar Scandinavië met een eerste project in Denemarken

Vorige week kaapte BESIX de eerste plaats weg in de wedloop om de Design & Build tender voor de Fjord Link in het Deense Frederikssund. BESIX, die voor dit project een joint venture aanging met het Italiaanse Rizzani de Eccher en het Spaanse Acciona Infraestructuras, overtrof de concurrenten door de beste technische oplossing in te dienen voor de laagste prijs. De contractwaarde van het project bedraagt 989,5 miljoen DKK (circa 133 miljoen euro).

Het project bestaat uit de constructie van een 8,2 kilometer lange tweebaansweg met twee rijvakken in elke rijrichting die Frederikssund met Skibbyvej verbindt. De infrastructuurwerken voorzien ook het realiseren van een 1,4 km lange brug met tolheffing over de fjord en 11 kleinere, aanvullende civiele werken (bruggen, ecoducten en fietspassages). De nieuwe oversteek vervangt de bestaande basculebrug die er al staat sinds 1935. Het project moet de huidige zware verkeershinder op het knooppunt wegwerken.

De klant, Vejdirektoratet (The Danish Road Directorate), waardeerde het winnende voorstel van BESIX in het bijzonder omdat het als enige een brug met grotere overspanningen en een variabele doorsnede voorstelde. Zo werd het benodigd aantal brugpijlers gereduceerd. Een ander belangrijk criterium was de aandacht van het voorstel voor de omgevingsfactoren. De Roskilde-fjord is aangeduid als een Natura 2000-gebied omdat het fungeert als zowel een habitat voor gevoelige vegetatie (zeegras) als een toevluchtsoord voor diverse soorten watervogels. Ook zorgt de nabijheid van enkele woongebieden en de moeilijke bereikbaarheid van de site voor zowel water- als landverkeer voor een extra grote uitdaging inzake logistiek, maar ook qua stof-, geluids- en verkeersmanagement.

Jean Polet, General Manager Europe voor BESIX, verklaarde: “In Design & Build projecten zoals deze kan BESIX het verschil maken door haar in-house Engineering afdeling. Deze geïntegreerde expertise stelt ons in staat om ontwerp en uitvoering steeds optimaal op elkaar af te stemmen, hetgeen extra toegevoegde waarde levert voor de klant. Dit project is meteen ook onze eerste stap op Scandinavische bodem. Samen met onze partners zijn we uitermate gemotiveerd om dit werk tot een goed einde te brengen.”

De ontwerpfase van het project start in november 2016 en de start van de werken is gepland voor februari 2017. Het project is voorzien om opgeleverd te worden tegen eind 2019.

Nathalie Meert Senior Communication Manager / Spokesperson, Besix