Open Wervendag 2018 – 7 werven van BESIX Group gunnen je een blik achter de schermen

Confederatie Bouw organiseert op zondag 6 mei voor de 12e keer de Open Wervendag. Naar goede gewoonte opent BESIX Group ook dit jaar een aantal toonaangevende werven voor het grote publiek.

In Vlaanderen gunt BESIX een blik achter de schermen op Dunant Gardens (Gent), een woonproject dat wordt gebouwd op de site van de beroemde Peugeot-garage CIAC. Een gevel van deze garage kreeg het cachet ‘architecturaal waardevol’. BESIX behoudt én restaureert deze authentieke gevel, die perfect geïntegreerd werd in het nieuwe ontwerp dat bestaat uit verschillende blokken met appartementen, assistentiewoningen en commerciële ruimtes. Bezoekers zullen zien hoe BESIX het stadsaanzicht verandert. Via het parcours dat hen leidt via de ruwbouw naar een stuk in de afwerkingsfase, kunnen ze verschillende fases van het bouwproces ontdekken. Ook niet te vergeten: de vastgoedontwikkeling van dit project ligt in de handen van BESIX Real Estate Development (BESIX RED), in samenwerking met Immogra.

Daarnaast kan je bij BESIX ook terecht op de werf van het Woonzorgcentrum Maria ter Ruste (Zwevezele), dat plaats zal bieden aan 90 bewoners. Daarbovenop worden er ook 14 nieuwe assistentieflats gebouwd. Bezoekers krijgen de kans om te ontdekken hoe BESIX in elke stap van het bouwproces het welzijn van de bewoners maximaliseert.

Vanhout pakt uit met de werf voor een sensationeel nieuw stadzwembad ‘Lago Kortrijk Weide’, compleet met topsportbad van 50 m met 10 trainingsbanen, een golfslagzwembad, de grootste wildwaterbaan (150m) van het land, meerdere glijbanen, een warme lagune met sauna en hamam, een kinderwereld en een all-weather buitenbad dat het hele jaar open zal zijn. Daarnaast kan de bezoeker ook de brasserie, het buitenterras dat leidt naar een ecologisch park en de ruime inkom met ‘loungecorner’ en polyvalente zaal bewonderen.

Ook in Brussels Gewest stelt Vanhout een werf open, dat van de woontoren The Cosmopolitan (Brussel-Centrum – achter de Koninklijke Vlaamse Schouwburg). Het project koppelt minimale ecologische impact aan maximale kwaliteit. Zo wordt een kantoorgebouw en een oude polikliniek uit de jaren 60 verbouwd tot een woonproject met 158 appartementen en 2 verdiepingen commerciële ruimte. Bezoekers zullen versteld staan van het adembenemend uitzicht over de stad Brussel vanop de rooftop, die ze bereiken na het beklimmen van een aantal niet afgewerkte verdiepingen. Het parcours toont de complexiteit van de bouw en de renovatie, want het gebouw werd verhoogd met drie extra verdiepingen. Bovendien is dit project een perfect voorbeeld van de synergieën binnnen BESIX Group aangezien de vastgoedontwikkeling in de handen is van onze vastgoedpoot BESIX Real Estate Development.

In Vorst toont Jacques Delens maar wat graag hoe ze het legendarische Joseph Mariënstadion, thuisbasis van Union SG, renoveren zodat het voldoet aan de normen van de voetbalbond voor profclubs uit Eerste Klasse B. Bezoekers kunnen de renovatie van de staantribune bezichtigen en de constructie van twee zittribunes.

Tot slot kan je ook in Wallonië langsgaan op twee werven uit de Groep. Wust opent er de deuren van Woonzorgcentrum Domaine du Parc (Verviers). Dit tweede woonzorgcentrum dat toegankelijk is op 6 mei is een intergenerationeel project. Wust bouwt er een woonzorgcentrum, assistentiewoningen, 4 appartementsgebouwen voor 48 units, 1 te renoveren villa en een heraanleg van een park. Bezoekers lopen er door de ruwbouw van het woonzorgcentrum en de assistentiewoningen. Ze zien ook de start van één van de appartementsgebouwen. Ook deze werf biedt de mogelijkheid om te zien hoe de leefruimtes aangepast worden op technisch vlak aan de specifieke zorgfunctie.

In Namen sluit de werf L’Impériale, een woonproject dat komt op de oude site van de mosterdfabriek Bister in Namen, het rijtje af. Cobelba gunt de bezoekers een blik in de reconversie van een oude industriële site naar innovatief en toch historisch woonproject.

Meer dan enkel geïnteresseerd in de bouwwereld? Ben je benieuwd naar de carrièremogelijkheden in een sector die constant evolueert? Wij zijn continue op zoek naar talenten met een passie voor de bouw! Kom dus zeker langs op de BESIX Group-werven om te ontdekken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Onze teams staan klaar om je te ontmoeten.